PETA
Nama /Gelaran | Tarikh/Tempat Lahir | Bidang | Karya/Sumbangan | Catatan |
Nukman b Thabit - Keturunan Parsi - Lahir dalam keluarga yang kaya/ peniaga kain -Gelaran : i. Imam Abu Hanifah – anaknya bernama Hanifah | 80H/699M – 150H /767M | Hadis & Fekah | - - - Al-Faraidh | 1. Kaedah menentukan hukum : Al-Qur’an dan as-Sunnah, Al-Ijmak, al-Qias, al-Istihsan dan al-‘Uruf 2. Ujian: Dipenjara dan disebat 100 kali dan dipenjara kerana menolak jawatan jurutulis dan hakim. 3. Ulamak pertama menyusun kitab fekah mengikut |
Malik b Anas b Malik b Amir al-Harith - Datuknya :Malik b Amir : ulamak tabi’ien yang terkemuka - Moyangnya : Amir al-Harith : Sahabat dan berperang bersam dengan Rasulullah s.a.w - Gelaran: Imam Malik | 93H/713M – 179H /798M, Madinah | Hadis & Fekah | - - Al-Muwattak | 1. Sangat menghormati hadis : Beliau mandi, memakai pakaian bersih, bauan dan berserban sebelum menjawab soalan tentang hadis. 2. Bukti ketegasan: Menentang pendapat gabenor Madinah yang bertentangan dengan fatwanya, menegur khalifah Abu Jakfar al-Mansur kerana meninggikan suara dan sangggup dipukul untuk mempertahankan Islam |
- Gelaran : i. Imam as-Syafi – sempen nama datuknya Syafi’ b Saib ii. | 150H/767M – 204H /820M, Ghazzah, | Feqah & Hadis | - Mazhab as-Syafie - Kitab ar-Risalah - Kitab al-Umm - Kitab al-Masnad | 1. Usia 10 tahun telah menghafaz kitab al-Muwattak 2. Kesungguhan dalam menuntut ilmu : a) Sentiasa berada di samping gurunya semasa memberi syarahan, b) menghafaz semua ilmu yang dipelajari, c)dan mengembara untuk mencari ilmu. 3. Disiplin ilmu : 1/3 – menulis ilmu, 1/3 beribadah dan 1/3 untuk berehat 4. Mazhab as-Syafie- mazhab yang dinamik dan intelektual |
- dari keluarga miskin - suka bergaul dengan orang miskin - Gelaran : i. al-Hakam kerana menghafaz lebih 700,000 buah hadis dan berpengetahuan mendalam dalam ilmu hadis ii. Imam Hanbali | 164H/780M – 241H/855M, Baghdad | Hadis Tafsir & al-Qur’an | - Mazhab Hanbali - Kitab al-Musnad - Tafsir al-Qur’an | 1. Mengerjakan solat sebanyak 300 rakaat pada setiap hari. 2. Khatam al-Qur’an setiap tujuh hari dan khatam pada setiap tujuh malam 3. Beliau adalah murid Imam as-Syafie dan guru kepada Imam al-Bukhari dan Imam Muslim dalam bidang hadis |
- ketika kecil berpenyakit mata dan sembuh selepas ibunya berdoa. - Gelaran : i. Amir al-Mukminin di kalangan ahli hadis kerana kealimannya dalam bidang hadis. ii. Imam al-Bukhari | 194H/810M – 256H/872M, | Hadis | - Sahih al-Bukhari (7275 buah hadis sahih) - Tarikh al-Kabir - Tarikh al-Soghir | 1. Syarat hadis sahih menurut Imam al-Bukhari : a. Perawi hadis mestilah : i.Mempunyai ingatan dan akal yang kuat ii.Orang Islam iii.Bersifat thiqah / boleh dipercayai b. Sanadnya mestilah bersambung terus kepada Rasululllah s.a..w 2. Usaha gigih dalam mengumpul hadis : a. sentiasa memohon petunjuk Allah b. Kuat beribadah c. Rajin menghafaz d. Menghindari makanan haram atau syubhah e.Sanggup mengembara dan bersusah payah 3. Tentang Imam alBukhari: a.menulis kitab pada waktu malam b. tidak makan makanan yang lazat c. sentiasa menutup aib orang lain |
Muhammad b Muhammad b Ahmad al-Ghazali at-Tusi - Gelaran : i. Hujjatul Islam – Kecekapan,kemasyhuran dan kekuatannya membela agama Islam ii. Abu Hamad – anaknya bernama Hamad iii. Al-Ghazali : - Sempena nama tempat kelahirannya di Ghazalah - Bapanya bekerja sebagai pemintal bulu kambing(al-Ghazal) | 450H/1058M - 505H / 1111M Tus, Khurasan( | Ahli Sufi | - - Mizanul Amal - - Al-Wajiz | 1. Pendokong al-‘Asyairah – Mazhab Ahli Sunnah wal Jamaah 2. Jawatan yang pernah dipegang : Penasihat Agung Perdana Menteri Nizam al-Muluk dan pensyarah kanan Universiti Nizamiyah di Baghdad dan Naisabur 3. Kata-kata al-Ghazali: " semua orang akan binasa kecuali orang yang berilmu, orang berilmu juga akan binasa kecuali berilmu, beramal dan ikhlas." " Ilmu tanpa amal adalah SESAT, amal tanpa ilmu adalah SIA-SIA." "Kehidupan dan kebahagiaan yang utama ialah MAKRIFATULLAH, BERIBADAH dan |
Al-Husain b Abdullah b al-Hassan b -Gelaran : i. Ibnu Sina ii. Avicenna – di barat | 370H/980M – 428H/1037 Afsyanah, | Perubatan | - - Al-Adawiyah al-Qalbiyah - Al-Alfiah at-Tibbiah | 1. Memperkenalkan metode observation/ pemerhatian dan analisis 2. Antara universiti yang menjadikan karyanya sebagai rujukan: 3. Penghargaan : |
- Gelaran : i. ii. al-Faqih al-Jalil iii. al-Allamah iv. Imam al-A’immah | 732H/1332M- 808H/1406M | Sejarah | - | Pandangan/Prinsip: 1.Asas pembinaan tamadun : Keunggulan aspek kerohanian dan jasmani. 2. Tafsiran sejarah berdasarkan : saikologi, ekonomi, sosiologi, alam sekitar dan geografi 3. 4 syarat dalam membuat analisis sejarah : a. Kaedah sebab musabbab b. Peristiwa lalu sebagai iktibar c. Pengaruh iklim dan alam sekitar d. Pengaruh ekonomi dan budaya 4. Asas pembinaan Negara: Agama, ekonomi, dan akhlak pemimpin dan rakyat 5. Anugerah : |
Sayyid Jamaluddin b Safdar al-Afghani - Gelaran : i. as-Sayyid : silsilah keturunan bersambung dengan Saidina Ali k.a - keturunannya juga bersambung dengan Imam at-Tirmidzi (Ulama hadis) | 1254H/1838M - 1314H/1897M | Idea Islah | - Al-Amal al-Kamilah - Ar-Rad ala ad-Dhariyin - Majalah al-Urwatu al-Wusqa | 1. Idea Islah : Pembaikan @ perubahan terancang kea rah yang lebih baik. 2. Idea Islah Sayyid Jamaluddin: a. Perpaduan tanpa mengira bangsa dan budaya b. Membasmi taqlid buta c. Kembali kepada ajaran Islam yang tulen d. Merdekakan tanah air / pemikiran e. Jauhi fanatik mazhab |
- Gelaran : - 1882 dibuang negeri atas tuduhan terlibat dengan pemberontakan ‘Urabi - 1896 pertemuan pertama dengan Sayyid Jamaluddin al-Afghani. - Jawatan: hakim Mahkamah rayuan, ahli majlis pengurusan Univ. al-Azhar dan mufti Mesir. - Majalah : al-Urwatul al-Wusqa, al- Waqa’ik al-Misriyyah dan al-Ahram | 1265H/1849M-1314H/1905M | Idea Islah Pengasas al-Ikhwan al-Muslimin | - Risalah at-Tauhid - - Tafsir Surah al-Asr | Idea Islah : 1. Akidah ; kembali kepada ajaran Islam yang tulen serta disesuaikan mengikut zaman asalkan tidak bertentangan dengan al-Qur’an dan as-Sunnah, juga menolak taklid buta. 2. Ilmu : mengubah kurikulum dengan menggabungkan ilmu fardu ain /agama (ilmu naqli) dengan ilmu fardu kifayah (ilmu akli) 3. Pendidikan : wujudkan piawai dalam penganugerahan sijil, farmasi untuk pelajar, peruntukan gaji untuk guru, dan memperbaiki asrama pelajar |
- Gelaran : i. as- ii. al-Falaki – kemahirannya dalam ilmu falak - Jawatan : guru, mufti dan nazir sekolah-sekolah agama. - Idea islahnya mendapat penentangan daripada ulamak tradisional dan penjajah. - 1927 dipenjarakan oleh Belanda | 1869M – 1956M | Idea Islah Pengembang ilmu falak Pejuang kemerdekaan | - al-Imam | Idea Islah : 1. Mengamalkan Islam berteraskan al-Qur’an dan as-Sunnah, bebas dari pengaruh khurafat/bid’aah 2. Menjauhi pengaruh negative barat 3. Mempelajari pelbagai bidang ilmu fardu ain dan fardu kifayah 4. Menolak taklid buta Metode : akhbar, jawatan dan pengajaran |
- Jawatan : guru, pensyarah, rector penguruan tinggi, pegawai tinggi agama - Anugerah : | 1908M – 1981 M Minangkabau, | Idea Islah Pejuang menentang penjajah | - Tafisr al-Azhar - - Tenggelamnya Kapal Van der Wijck - | Idea Islah : 1. Menentang khurafat, bid’aah dan tarikat kebatinan yang sesat. 2. Penentangan terhadap penjajah 3. Mengkritik kepincangan pentadbiran Kerajaan Pertubuhan: 1. 2. 3. Kolej al-Muballighin 4. 5. Mengetuai Front Pertahanan Nasional 6. |
jiejah@06
Untuk guru2 PI atau pelajar spm yang nak gunakan nota PI ni, dipersilakan...tapi sign in as a member la dulu...baru dapat permission..
ReplyDeletenak copy!!
ReplyDeletedah sign in!
smga dirahmati Allah,terima kasih.
makseh untuk nota yg berkesan nie....
ReplyDeletesemoga anda diberkati Allah
doakanlah SPM saya tahun depan
miss siti khatijah, i appriciate this note so much.
ReplyDeletethis helps a lot. well, pray for the success of my SPM too :)
-MRSM Taiping's student-
saya bersyukur kepada Allah jika nota saya ini membantu anak2 pelajar semua...semoga ianya menjadi pahala yang berterusan untuk saya dan anda semua...semoga anda semua berjaya dunia dan akhirat...
ReplyDeletemacam mana saya na copy this note???
ReplyDeleteAssalamualaikum..jah.. sy mohon copy nota ni ye.. dh cuba sign in tp tak taw cmne.. dh cuba x dpt..
ReplyDeletesalam.
ReplyDeletedah follow dah..
nak copy !
terima kasih..:)
salam, dah follow. nak copy boleh? terima kasih :)
ReplyDeleteterima kasih. saya copy ye. ini untuk ulangkaji spm saya. doakan saya ya :)
ReplyDeleteterima kasih atas nota yang ada semoga Allah merahmati usaha anda
ReplyDeleteSYUKRAN YA USTAZAH...
ReplyDeletesyukran n mohon share:)
ReplyDeleteterima kasih cikgu. Jazakallah khair
ReplyDeleteMintak izin copy.. syukran
ReplyDeletetrimas!!!! awesome laaa...errr.. nak copy buleh??
ReplyDeleteasalamualaikum ustazah. saya nak mintak izin copy nota agama dari ustazah. nota ustazah sangat lengkap. terima kasih :)
ReplyDeletealhamdulillah...terima kasih ats perkongsian.saya mohon izin untuk copy.
ReplyDeletesalam...mohon izin utk copy bhn....semoga Allah memberkati usaha puan...tqvm
ReplyDeletesaya mohon izin utk share dan copy.. syukran ya ustazah
ReplyDeletemohon copy ye.... tq
ReplyDeleteSyukran..jazakallahu khoiran khasiro
ReplyDeleteterima kasih cikgu
ReplyDeleteMohon copy nota ni cikgu .. untuk share dgan rkan2 ... Amat bermanfaat u SPM 2017 kami nanti ..
ReplyDelete-Averroes 43 MRSM PC
Assalam,semoga ilmu bermanfaat membawa cikgu ke Syurga:)
ReplyDeletemacamana nak copy atau muat turun ye. saya copy paste d word tapi x sama
ReplyDeleteSALAM UKHTI
ReplyDeleteMINTA SHARE NOTA. TERIMA KASIH ATAS SUMBANGAN
SALAM Cikgu Khadijah
ReplyDeleteterima kasih menyediakan nota PAI SPM.ana nak minta kebenaran untuk guna nota yang disediakan
saya dh sign in sy copy terimakasih
ReplyDeletemohon halalkan ,,saya nak copy
ReplyDeleteassalamualaikum, mohon halalkan saya nak copy :) thnkyou !!
ReplyDeleteminta izin copy :)
ReplyDeleteSaya copy ya
ReplyDeletehalalkan copy yer. thanks
ReplyDeleteIzinkan saya untuk copy
ReplyDeleteassalamu'alaikum ustazah. minta izin copy ya.. jzakallahu khairan..
ReplyDeleteAssalamualaikum ustzh minta izin guna nota ya...terima kasih
ReplyDeletesangat bermanfaat
ReplyDeleteslam izinkan copy ...
ReplyDeleteTq
ReplyDeleteterima kasih utnk nota yg baik ini.
ReplyDeleteMintak izin copy ye🥺
ReplyDelete